Lehet, hogy zseniális ötleted van, lenyűgöző termékpalettával, mindezt remek és felkészült csapattal a hátad mögött, de itt a kegyetlen valóság: valószínű, hogy vannak más vállalkozások, amelyek hasonló terméket vagy szolgáltatást kínálnak, hasonló felkészült csapattal, akár kedvezőbb áron, mint a tiéd. Ezek a vállalkozások lennének a te versenytársaid. Ahhoz, hogy a piaci szegmens meghatározó szereplőjévé válj és ott is maradj szükséged van versenytárselemzésre.
Egyszerűen fogalmazva: a versenytárselemzés egy olyan eljárás, amely több lépésből tevődik össze, és amely végül segít megérteni, hogyan csinálják a versenytársaid, milyen stratégiák térülnek meg az online marketing világában.
Hogy kialakuljon egy átfogó kép, azzal kell kezdened, hogy:
A versenytárselemzés ötletelés és információgyűjtés egyszerre, ami közelebb visz a célodhoz. A feladat az, hogy egyfajta „nyomozóként” kiderítsd, hogy mitől sikeres a konkurencia és, hogyan tudnád ezt a receptet eredményesen alkalmazni.
Természetesen nem konkrét másolásról van szó, azért a Google kemény szankciókkal „díjaz”. Amiről itt szó van, az sokkal inkább a technikák, UX és tartalom, design, backlinkek saját vállalkozásod környezetébe való beültetése.
A versenytársak felderítésének elsődleges szempontja az, hogy te határozod meg őket. Egy kis időre, azoknak a fejével kell gondolkodnod, aki beír valamit a keresőbe, legyen az egy érdeklődő vagy vásárló.
Tegyük fel, hogy egy használt gyerekruhákat áruló webshopot szeretnél indítani, és meg akarod határozni, kik a versenytársaid. Érdemes a Google-t segítségül hívnod, és kitalálnod, hogy mire keresnek azok, akik használt gyerekruhát szeretnének vásárolni.
Ebben az esetben a releváns kulcsszavak a következőképpen alakulhatnak:
„használt gyerekruha”, „használt gyerekruha webáruház”, „outlet gyerekruha webshop”, „környezettudatos használt gyerekruha webshop”, „fenntartható divat gyerekruha webáruház” és így tovább.
A releváns kulcsszavak használatával hamar körvonalazódik a találati listák száma, illetve, azok a webshopok, amelyek gyakran előfordulnak.
Ha már manuálisan közelebb kerültél a konkurencia kilétéhez, nézzük meg, hogy mire kell odafigyelni az elemzéseknél.
Milyen adatok lehetnek a hasznodra?
Amint azonosítod és megismered a versenytársaid számára jól működő stratégiákat, fejlesztheted vállalkozásod anélkül, hogy több ezer forintot pazarolnál olyan technikákra, amelyek vagy működnek, vagy sem.